قسمت دوم آموزش #C

خوب وقت برای نوشتن قسمت دوم سی شارپ خیلی زود پیدا شد، البته خیلی سعی کردم تا این وقت را به وجود بیارم، قسمت قبلی آموزش خیلی به دل خودم نچسبید چون احساس کردم خیلی کلاسیک شد و همه همونو میگن، اینبار سریع میرم سر اصل مطلب.

مواد لازم: 1- یک عدد کامپیوتر مناسب#C

2- علاقه

3- ویژوال استودیو (من با نسخه 2010 آموزش میدم ، ولی شما میتوانید نسخه 2008 یا حتی 2005 را هم نصب کنید و از این آموزش در آن ورژن ها نیز استفاده کنید)(Visual Studio 2010 OR 2008 OR 2055)

شروع می کنیم، آموزش همراه با عکس و نمونه کد های مثال می باشد.

ویژوال استودیو را باز کنید و سپس از یکی از طریقی که در عکس زیر نشان داده شده است یک پروژه را ایجاد میکنید، بر روی new Project کلیلک کنید و یا از File ->New -> Project را بزنید.

عکس اول

حالا یک پنجره مانند شکل زیر باز می شود که قسمت هایی که  مشخص شده است فعلا برای ما مهم هستند.

عکس دوم

1- از لیست سمت چپ #Visual C را انتخاب کنید.

2-سپس از لیست سمت راست گزینه Windows Form Application را انتخاب کنید. ( عجله نکنید گزینه های بعدی موجود در این لیست را به موقع توضیح میدم)

3- از combo Box بالا شما می توانید نسخه FrameWork برنامه را انتخاب کنید، که البته شما الان از نسخه 2 هم می توانید استفاده کنید، چون فعلا آموزش ما مقدماتی هست و امکانات نسخه 4 فعلا استفاده نمی شود( اما من چون همیشه عاشق جدیدترین ها هستم پیشفرضم 4 است)

4- در قسمت پایین یک نام برای پروژه خود اسنتخاب کنید و سپس در زیر آن نیز محل ذخیره شدن و ایجاد این پروژه را وارد کنید و سپس بر روی ok کلیک کنید.

پس از چند ثانیه پروژه شما ساخته می شود و پنجره ای شبیه به شکل زیر را مشاهده خواهید کرد.

عکس سومخوب تا اینجا ما تونستیم یک پروژه را ایجاد کنیم و از اینجا به بعد کار ما تازه شروع میشه و باید به ویژوال بگیم چی میخوایم .

من برای شروع یک برنامه ساده را توضیح میدم و می نویسم تا شما با این محیط آشنا بشید و کم کم مسائل را سخت تر و بهتر می کنیم.

در اینجا من میخوام یک کادر در صفحه بگذارم که کاربر اسم خودش را توی اون وارد کنه  و وقتی که روی دکمه کلیک کرد همین اسم داخل یک کادر به اون نشون داده بشه.

1- از toolBox سمت چپ  یک TextBox ، Label ،  Button برو روی صفحه قرار دهید و آن را به شکل زیر بچینید. برای تغییر نام Label بر روی آن کلیک کنید و  در قسمت سمت راست و از لیست Propertice خاصیت Text را پیدا کرده و مقدار آن را تغییر دهید. و همین عمل را برای Button نیز انجام دهید.

عکس چهارم

تا اینجا شکل ظاهریش رو نشون دادیم، اما حالا میخوایم بگیم اگر روی این دکمه کلیلک شد اون پنجره باز بشه و مقدار مورد نظر را نمایش بده، برای این کار بر روی دکمه دوبار کلیک کنید تا ویژوال استودیو تابعی که باید هنگام کلیک دکمه اجرا شود را تولید کند و شما بتوانید در بدنه این تابع دستورات خودتون را بنویسید.

حالا در بدنه این تابع دستور زیر را بنویسید.

MessageBox.Show(» نام و نام خانوادگی شما :  «+textBox1.Text);

و سپس برنامه را با زدن دکمه F5 کامپایل و اجرا کنید و حالا اگر شما یک نام در کادر مورد نظر ( از این به بعد میگیم textbox ) وارد کنید دکمه را کلیک کنید ، نتیجه مورد نظرتون رو می بینید. مانند شکل زیر:

عکس پنجم

خوب شما الان اولین پروژتون رو ساختید، من توی اسن پست خواستم به صورت خیلی ساده یک پروژه برای شما تعریف کنم و اون رو با هم اجرا کنیم که ببینید سی شارپ اصلا سخت نیست(ولی سخته!) و شما اگر علاقه به ادامه داشتید این مباحث را ادامه بدید.

در قسمت های بعدی سعی میکنم با جزئیات بیشتری توضیح بدم و وارد جزئیات کدها بشیم.

    • space
    • 27 ژوئیه 2010

    خیلی خوبه ممنون. واقعا برای من یکی خیلی مفیده و مطمئنم خیلی ها مثل من از این مطلب استفاده میکنن.
    فقط دوست دارم که ادامه پیدا کنه .
    با تشکر از شما.

    • heyran
    • 2 اوت 2010

    سلام
    من در فروم پروسسینگ عضو شدم ولی ایمیل فعال سازی برام ارسال نشده
    لطفا بررسی کنید

    • meshkat
    • 5 اوت 2010

    با سلام. قسمت اول آموزش سی شارپ کجاست؟؟؟؟؟

    لطفا یک کاری کنید که همه ی قسمتهای اموزش موجود باشه.برای کسایی مثل من که نمیتونم از لحاظ زمانی با شما همراه باشن نیاز هست همه ی مطالب رو بذارید!

  1. قسمت اول آموزش را می تونید با نام سری اول آموزش #C پیدا کنید.
    در مورد جمع کردن لیست ارسالی ها، اگر از منوی بالای صفحه ایتفاده کنید، داخل موضوعی که مورد نظر شما هست یک لینک قرار دادم که با کلیک بر روی اون میتوانید به آرشیو مطالب مربوط به اون موضوع برید.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

