سری اول آموزش C#.NET

به صور کاملا اتفاقی تصمیم گرفتم که یک سری آموزش در مورد مباحث مختلف کامپیوتر را آماده کنم و در اینجا قرار بدم، که البته تمام این مطالبی که در این قسمت قرار خواهد گرفت سعی میکنم مطالب تایپ شده خودم و به همراه تجربیات هر چند کوچک خودم باشه، البته در بعضی از موارد مثلا مانند تعریف اصطلاحات  و یک سری مقدمه را دارای متنی ثابت هستند ممکن است از مطالب اشخاص دیگر استفاده کنم البته سعی میکنم که ویرایش شده و شامل مطالب مفید باشد.

این سری های آموزشی را با سی شارپ شروع می کنم که زمینه کاری اصلی من در کامپیوتر است و چند خطی در مورد اون اطلاعات دارم که سعی می کنم در اختیار شما قرار بدهم،  البته در همین ابتدا پیشاپیش از اینکه ممکن است زمان ارسال مطالب منظم نباشد عذرخواهی میکنم، چون واقعا با کمبود وقت مواجه هستم.

خوب دیگه زیاد صحبت نمی کنم و میرم سر اصل مطلب و اون هم سری اول آموزش سی شارپ است…

در ابتدا توصیه میکنم اگر با زبان برنامه نویسی آشنایی ندارید، ابتدا زبان سی پلاس پلاس C++ را مطالعه کنید و سپس به سراغ این زبان بیایید، چون سی شارپ از دو زبان سی پلاس و جاوا متولد شده است و تقریبا 98 درصد سینتکس های آن شبیه به این زبانها است که خود آن دو زبان نیز شبیه هم هستد، در این سریهای آموزشی مبنا بر این است که شما با یک زبان برنامه نویسی آشنایی دارید، اما در بعضی موارد اشاراتی نیز به مباحث پایه خواهد شد.

در سی شارپ تمام موارد به عنوان شی شناخته می شوند و شما باید از برنامه نویسی oop (Object Oriented Programing( استفاده کنید همه چیز را به صورت یک شی ببینید. هیچ تابع یا متغیر سراسری(Global) وجود ندارد، تمام متدها و اعضا بایستی در داخل کلاس‌ها تعریف شوند.

سی شارپ بسیار typesafe تر از C++ است. تنها تبدیلات ضمنی مثل تبدیل نوع داده کوچکتر به بزرگتر یا تبدیل نوع مشتق شده به نوع پایه به طور پیش فرض و بدون خطا صورت می‌پذیرد. در تبدیلاتی که نوع ها با یکدیگر برابر نیستند، شما باید به طور صریح به سی شارپ اعلام کنید که قصد تغییر این نوع را دارید، مثلا در تبدیل نوع عددی به رشته ای و ….

انواع داده

CTS داده‌ها را به دو نوع تقسیم می‌کند:

نوع مقداری

نوع مرجعی

انواع داده‌ای توده ساده‌ای از داده می‌باشند.نمونه‌های انواع داده‌ای نه حویت مرجعی دارند و نه مفاهیم مقایسه مراجع را. برای مقایسه برابری یا عدم برابری انواع داده‌ای، خود مقدار داده‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم مگر اینکه عملگرهای مشابه دوباره تعریف شده باشند.مقادیر داده‌های مرجعی همیشه یک مقدار پیش فرض دارند و همیشه می‌توانند ایجاد و یا کپی شوند.یکی دیگر از محدودیت‌های انواع داده‌ای این ات که آنها نمی‌توانند از یکدیگر مشتق شوند(ولی می‌توانند اشتراکاتی داشته باشند) و هم چنین نمی‌توانند در سازنده مقدار دهی اولیه شوند. مثالی از انواع داده‌ای، بعضی از انواع اولیه مانند int و float و char و System.DateTime می‌باشند. در مقابل، انواع مرجعی مفهوم تعریف مرجعی را دارند( که در آن هر نمونه از نوع مرجع، به طور ذاتی از دیگر نمونه‌ها جدا می‌شود، حتی اگر داده هر دو نمونه یکی باشد). این دقیقا نمونه مشابه مقایسه تساوی یا عدم تساوی داده‌های مرجعی است، که در آن آزمایش برای مرجع‌ها از داده‌ای‌ها سریع تر است. در کل نه همیشه امکان تعریف نمونه مرجعی وجود دارد و نه امکان کپی یا نمایش مقادیر مقایسه دو نمونه.ولی به هر حال انواع مرجعی خاص می‌توانند این اعمال را از طریق سازنده‌های عمومی یا اجرای واسط‌های مشابه(مثل ICloneable یا IComparable) انجام دهند.نمونه‌هایی از انواع مرجعی، اشیا، System.Stringو Sysmet.Array می‌باشند. هر دو نوع داده قابلیت انعطاف توسط تعریف به وسیله کاربر را دارند.

در سی شارپ بیشر مقادیری که در سی پلاس وجود دارد نیز قرار دارد، مانند :string,int,float,double,…. که البته همه اینها از Object مشتق می شوند. در این زبان همانطور که میدانید از چند دسته بندی استفاده می شود.

1- NameSpace

2-  Class

3- metod

4- متغییرها و مقادیر

برای داشتن یک ذهنیت از این موارد میتوانید نیم اسپیس را به عنوان ساختمان یک کتابخانه در نظر بگیرید و کلاسها را طبقات این کتابخانه  و متدها را به عنوان قفصه و مقادیر را نیز کتابهای آنها در نظر بگیرید.

خوب برای برنامه نویسی به این زبان نیاز به برنامه Visual studio دارید تا بتوانید دستورات را درون آن نوشته و کامپایل کنید. جدید ترین نسخه این نرم افزار Visual studio 2010 می باشد که شامل netFramework 4.0 نیز می باشد.

خب چون این اولین قسمت آموزش نوشتنش به صورت خیلی سریع اتفاق افتاد و برنامه ریزی برای اون انجام نداده بودم، فکر کنم تا همینجا کافی باشه، اما در قسمت های بعد سعی میکنم همراه با عکس و کد آموزش را پیش ببرم تا از حالت تئوری خارج بشه.

    • meshkat
    • 7 اوت 2010

    بسیار تشکرمیکنم از تصمیمی که برای آموزش سی شارپ گرفتید.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

